DailyOne

Τα ωμέγα 3 λιπαρά οξέα και η σπουδαιότητα τους

20 Σεπτεμβρίου
14:04 2013

Στην κατηγορία:

Τα ωμέγα 3 λιπαρά οξέα είναι θρεπτικές ουσίες απαραίτητες για τον οργανισμό μας. Χαρακτηριστικό τους είναι ότι πρέπει να τις προμηθευόμαστε από τη διατροφή. Θα μπορούσε κανείς να μιλά για ώρες για τα οφέλη των ωμέγα 3 στον ανθρώπινο οργανισμό. Παρακάτω θα δοθούν τα βασικότερα από αυτά. Ξεκινώντας, υπάρχουν τρία είδη ω-3 λιπαρών οξέων στη διατροφή μας:

1. το α-λινολενικό οξύ (ALA), το οποίο το βρίσκουμε σε κάποια φυτικά έλαια,
2. το εικοσαπεντανοϊκό οξύ (EPA) και
3. το δεκαεξαενοϊκό οξύ (DHA), τα οποία βρίσκονται στα λιπαρά ψάρια και στα ιχθυέλαια.

omega_3_psariaΟι δύο μορφές που συζητούνται περισσότερο είναι το EPA και το DHA, που αναφέρθηκαν παραπάνω. Πρόκειται για πολυακόρεστα λιπαρά οξέα που έχουν διαφορές στη χημική τους δομή.
Ο ρόλος των δύο αυτών τύπων ωμέγα 3 λιπαρών οξέων είναι πολύ σημαντικός στον ανθρώπινο οργανισμό. Αποτελούν βασικά δομικά στοιχεία για ορμόνες που ελέγχουν και ρυθμίζουν την ανάπτυξη των κυττάρων, των κυτταρικών μεμβρανών, τις λειτουργίες της πήξης του αίματος και του ανοσολογικού συστήματος, δηλαδή του συστήματος άμυνας του σώματος μας.

Η βασική πηγή πρόσληψης των ωμέγα 3 λιπαρών οξέων είναι τα λιπαρά ψάρια όπως ο σολομός, οι σαρδέλες, ο κολιός, ο μπακαλιάρος. Υπάρχουν επίσης στη σόγια, στο λιναρόσπορο και τα έλαια τους και σε ξηρούς καρπούς όπως τα καρύδια. Επιπλέον, τα ωμέγα 3 λιπαρά οξέα διατίθενται επιπλέον σε διατροφικά συμπληρώματα που εύκολα μπορεί ο οποιοσδήποτε να βρει.

Δυστυχώς η διατροφή δυτικού τύπου που επικράτησε σε πολλές αναπτυγμένες χώρες είναι φτωχή σε ωμέγα 3 λιπαρά οξέα. Η απουσία ικανοποιητικών ποσοτήτων των σημαντικών αυτών στοιχείων από την καθημερινή διατροφή μας, είναι πιθανό να συνέβαλε στην αύξηση πολλών χρόνιων παθήσεων που έχουν σχέση ή γενεσιουργό αιτία τη χρόνια φλεγμονή.

Τα ωμέγα 3 λιπαρά οξέα λειτουργούν εναντίον της φλεγμονής, έχουν δηλαδή αντιφλεγμονώδη δράση. Μειώνουν την παραγωγή ουσιών στον οργανισμό οι οποίες προάγουν τη φλεγμονή και την αυξημένη ευαισθησία στον πόνο. Ταυτόχρονα προάγουν τη σύνθεση ουσιών που έχουν αντιφλεγμονώδη και επουλωτική δράση.

Η αντιφλεγμονώδης δράση των ωμέγα 3 λιπαρών οξέων βοηθά σε αυτοάνοσα νοσήματα, δηλαδή σε ασθένειες που οφείλονται σε παθολογική δράση του συστήματος άμυνας του οργανισμού. Στις παθήσεις αυτές, το ανοσολογικό σύστημα επιτίθεται εναντίον των ίδιων οργάνων και των ιστών του ασθενούς. Τα ωμέγα 3 λιπαρά οξέα φαίνεται ότι βοηθούν σε παθήσεις όπως η ρευματοειδής αρθρίτιδα, ο συστηματικός ερυθηματώδης λύκος, η ελκώδης κολίτιδα και η νόσος Crohn.

Η πρόληψη των καρδιαγγειακών παθήσεων βελτιώνεται με την προσθήκη ωμέγα 3 λιπαρών οξέων. Η κατανάλωση λιπαρών ψαριών δύο φορές την εβδομάδα, μπορεί να προσφέρει περίπου 250 mg των οξέων αυτών και να μειώνει έτσι τον κίνδυνο για καρδιαγγειακές παθήσεις. Την ίδια ποσότητα των ωμέγα 3 λιπαρών οξέων μπορεί να πάρει κάποιος και από τα συμπληρώματα που εύκολα μπορεί να βρει όπως αναφέρθηκε και παραπάνω.

omega_3_lipara_okseaΟ ρόλος των ωμέγα 3 λιπαρών οξέων και στην πρόληψη του καρκίνου έχει διερευνηθεί ευρέως. Ορισμένες έρευνες έδειξαν ενθαρρυντικά αποτελέσματα στη δράση των οξέων αυτών στην πρόληψη του καρκίνου του μαστού, του παχέος εντέρου και του προστάτη.
Ο μηχανισμός δράσης τους στην αποτροπή γένεσης του καρκίνου είναι αρκετά πολύπλοκος. Εμπλέκονται στις διαδικασίες απόπτωσης, δηλαδή στον τρόπο με τον οποίο τα κύτταρα πεθαίνουν, στη διακοπή του ανεπιθύμητου πολλαπλασιασμού των κυττάρων αλλά και στην αποτροπή δημιουργίας όγκου.

Τα ωμέγα 3 λιπαρά οξέα έχουν σημαντικές δράσεις στον εγκέφαλο.
Επηρεάζουν θετικά την ψυχική διάθεση, ενισχύουν τη μνήμη και έχουν προστατευτικές δράσεις σε διάφορες, πολύ σημαντικές κατηγορίες νευρικών κυττάρων και εγκεφαλικών δομών. Έχει αναφερθεί και παλαιότερα ότι τα ψάρια κρατάνε νέο τον εγκέφαλό μας. Αυτό οφείλεται, εκτός των άλλων, στην παρουσία των ωμέγα 3 λιπαρών σε αυτά.

Ευνοούν τόσο την πνευματική λειτουργία όσο και τη μνήμη. Ερευνητικά στοιχεία δείχνουν ότι οι άνθρωποι που καταναλώνουν περισσότερο δοκοσαεξανοϊκό οξύ (DHA) κατά τη διάρκεια της ζωής τους, έχουν καλύτερη πνευματική λειτουργία και ισχυρότερη μνήμη σε προχωρημένη ηλικία. Επίσης, η χαμηλή διατροφική πρόσληψη του οξέος αυτού συσχετίσθηκε με ψηλότερο κίνδυνο προσβολής από νόσο Αλτσχάιμερ και άλλες μορφές άνοιας.

Το δέρμα και τα μάτια βελτιώνονται από τα ωμέγα 3 λιπαρά οξέα. Βοηθούν στην αντιμετώπιση της φλεγμονής που δημιουργούν οι υπεριώδεις ακτίνες του ήλιου. Ακόμη, διατηρούν την υγρασία που χρειάζεται στα μάτια χάρη στην αντιφλεγμονώδη δράση τους.

Οι πόνοι λόγω περιόδου μειώνονται χάρις τη δράση των ωμέγα 3 λιπαρών οξέων. Για αυτό το λόγο , λήψη ιχθυελαίων κατά την περίοδο είναι δυνατό να μειώνει τα συμπτώματα που αυτή προκαλεί όπως οι πόνοι στην κοιλιά, ο πονοκέφαλος και οι αναγούλες.

  • Τροφοδοσία του οργανισμού με ωμέγα 3omega_3_simpliromata

Ο καλύτερος τρόπος για να προμηθεύουμε τον οργανισμό μας με ωμέγα 3 λιπαρά οξέα είναι καταναλώνοντας τουλάχιστον δύο φορές την εβδομάδα λιπαρά ψάρια πλούσια σε ωμέγα 3 όπως ο σολομός, η ρέγκα, το σκουμπρί, οι σαρδέλες και ο κολιός. Υπάρχουν και άλλες διατροφικές πηγές των οξέων αυτών όπως η σόγια, ο λιναρόσπορος και τα καρύδια αλλά η καλύτερη πηγή είναι τα ψάρια.
Σε μερικές περιτώσεις, αναλόγως το άτομο και την περίπτωση, κρίνεται σκόπιμη και η πρόσληψη τους από τα ειδικά συμπληρώματα.

  • Σχέση των ωμέγα 3 και των ωμέγα 6 λιπαρών οξέων

Είναι σημαντικό να αναφερθούν οι διαφορές των ωμέγα 3 λιπαρών οξέων από τα ωμέγα 6 λιπαρά οξέα. Σε αντίθεση με τα ωμέγα 3, τα ωμέγα 6 λιπαρά οξέα έχουν δράση που ευνοεί τη φλεγμονή.
Η υπερβολική λήψη από τη διατροφή των ωμέγα 6 λιπαρών οξέων προάγει τη φλεγμονή. Η δυτικού τύπου διατροφή είναι πλούσια σε ωμέγα 6 λιπαρά οξέα και φτωχή σε ωμέγα 3 λιπαρά οξέα Αυτό εξηγεί, ως ένα σημείο, την αύξηση των χρόνιων νοσημάτων που έχουν σχέση με τη φλεγμονή.

                  

Άλλοι χρήστες διάβασαν επίσης