DailyOne

Καφές: Η καφεΐνη και τα οφέλη στην υγεία μας

02 Οκτωβρίου
20:37 2013

Στην κατηγορία:

Ο καφές κατέχει μια φήμη η οποία κατά τη διάρκεια των ετών μεταβάλλεται από ειδικούς και επιστήμονες, με τους περισσότερους να προσπαθούν να βρουν τις θετικές και τις αρνητικές του ιδιότητες. Σήμερα, υπάρχουν επαρκείς αποδείξεις που δείχνουν ότι, υπό ορισμένες προϋποθέσεις, για πολλούς ανθρώπους, ο καφές μπορεί να αποτελεί ένα ήπιο διεγερτικό, ακόμη και αντικαταθλιπτικό ρόφημα.

Οι επιστήμονες υπενθυμίζουν ότι οι παθιασμένοι λάτρεις του καφέ δεν πρέπει να το παρακάνουν. Παρά τις πολλές μελέτες που αποδεικνύουν τα οφέλη της κατανάλωσής του, η υπερβολική δόση καφεΐνης μπορεί να έχει ανεπιθύμητα αποτελέσματα. Έτσι, επισημαίνουν ότι δεν πρέπει να καταναλώνονται, σε ημερήσια βάση, περισσότερα από 3 φλιτζάνια καφέ.

Τα συστατικά του καφέ

Τα σπέρματα του καφέ περιέχουν πληθώρα συστατικών, αρκετά από τα οποία δεν επηρεάζονται από το καβούρδισμα. Το κύριο δραστικό συστατικό τους είναι η γνωστή σε όλους μας καφεΐνη.

kafes_ofeli_stin_ugeia_dailyone_1Η ποσότητα της καφεΐνης που περιέχεται σε μία κούπα καφέ διαφέρει ανάλογα με τον τύπο του. Ενδεικτικά, παρακάτω φαίνεται η περιεκτικότητα καφεΐνης σε ροφήματα και ποσότητες αυτών που καταναλώνονται συχνά.

• Μία κούπα καφέ φίλτρου περιέχει 90-140mg καφεΐνης.
• Στιγμιαίος καφές (νες, φλιτζάνι) = 70-100mg
• Στιγμιαίος ντεκαφεϊνέ καφές (φλιτζάνι) = 3mg
• Εσπρέσο (μονός) = 40-60mg
• Καπουτσίνο (μονός) = 40-60mg
• Σοκολάτα ρόφημα (φλιτζάνι) = 10mg
• Τσάι (φλιτζάνι) = 40-50mg
• Τα αναψυκτικά τύπου Coca–Cola περιέχουν περίπου 35-60mg καφεΐνης.

Τα 250mg καφεΐνης ημερησίως θεωρείται μέτρια ποσότητα για τον ανθρώπινο οργανισμό. Περισσότερα από 315mg καφεΐνης ημερησίως θεωρούνται μεγάλη ποσότητα και για περισσότερα από 500mg μιλάμε για υπερβολική ποσότητα.

Ποια είναι τα οφέλη της κατανάλωσης καφέ στην υγείας μας;

  • Μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο θανάτου

Η κατανάλωση καφέ φαίνεται να αυξάνει τη διάρκεια ζωής για άτομα με ορισμένες χρόνιες παθήσεις, όπως παθήσεις της καρδίας και διαβήτη, σύμφωνα με μια μεγάλη μελέτη του 2012.

  • Προστατεύει το αναπαραγωγικό σας σύστημα από τον καρκίνο

Αν είστε άντρας και ψάχνετε ένα ποτό που θα μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του προστάτη, καλό είναι να κάνετε την κατανάλωση καφέ καθημερινή σας συνήθεια. Εάν είστε γυναικά, με το να καταναλώνετε καφέ καθημερινά, θα μειώσετε τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του ενδομητρίου.
Μια μελέτη του 2011 διαπίστωσε ότι οι άνδρες που καταναλώνουν δύο ή περισσότερα φλιτζάνια καφέ την ημέρα μείωσαν τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του προστάτη κατά 15%.

  • Μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2

Έχουμε αναφέρει παλαίοτερα ότι Ο καφές μας προστατεύει από τον διαβήτη.

  • Προστατεύει το εγκέφαλο μας

Οι λάτρεις του καφέ έχουν περισσότερες πιθανότητες να φανούν δυνατοί απέναντι στην γεροντική άνοια και το Αλτσχάιμερ. Ακόμη, σε μελέτη που έγινε σε αρουραίους διαπιστώθηκε ότι και μόνο η μυρωδιά του καφέ συνέβαλε στη μείωση του στρες που προκαλούσε απώλεια ύπνου.

  • Κάνει καλό στο δέρμα σας

Η κατανάλωση καφέ φαίνεται να μειώνει την εμφάνιση καρκίνου και στα κύτταρα του δέρματος. Εξίσου σημαντική για το δέρμα είναι και η ενυδάτωση. Πρέπει να γνωρίζετε ότι ο καφές συνοδεύτεται από την αποβολή υγρών από το σώμα, επομένως καλό είναι να μην παραλείπετε να καταναλώνετε άφθονο νερό.

  • Μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του στόματος

Αν και ο αριθμός το μελετών που το υποστηρίζουν είναι μικρός, υπάρχουν αρκετές ενδείξεις ότι η κατανάλωση καφέ μπορεί να μειώσει το κίνδυνο εμφάνισης κάποιας μορφής καρκίνου του στόματος.

  • Συμβάλλει στην ενδυνάμωση των μυών και του DNA

Μελέτη που έγινε στα κύτταρα ατόμων που κατανάλωναν καθημερινά καφέ έδειξε ότι η καφείνη έχει παρόμοιες επιδράσεις στα κύτταρα με αυτές της άσκησης. Αυτό φυσικά δε σημαίνει ότι μπορείτε να σταματήσετε την άσκηση και να αρκεστείται στην κατανάλωση καφείνης. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον στην μελέτη παρουσιάσε το γεγονός ότι οι αλλαγές αυτές παρατηρήθηκαν σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Σε ποιους δε συνιστάται ο καφές;

• Στις έγκυες γυναίκες η υπερβολίκη κατανάλωση είναι συνήθως απαγορευτική. Συζητήστε το με το γιατρό ή το διαιτολόγο σας.
• Σε άτομα με στεφανιαία νόσο ήκαι με έλκος στο στομάχι.
• Τα άτομα που έχουν προβλήματα αϋπνίας ή κατάθλιψη, πρέπει, επίσης, να περιορίσουν την κατανάλωση καφέ.
• Κρατήστε το φλιτζάνι του καφέ μακριά από τα χέρια των παιδιών σας. Ας τα αφήσουμε να γνωρίσουν τα οφέλη του καφέ σε μεγαλύτερη ηλικία.
• Προσοχή χρειάζεται στην αλληλεπίδρασή του με άλλα φάρμακα.

Σε κάθε περίπτωση, κρίνεται σκόπιμο το άτομο που πάσχει να επικοινωνεί με τον εκάστοτε ειδικό γιατρό για να γνωρίζει αν του επιτρέπεται η κατανάλωση καφεΐνης.

Πηγές & βιβλιογραφικές αναφορές
• Μέρος του άρθρου αποτελεί μετάφραση ξενόγλωσσου άρθρου (Huffingtonpost, Kristin Kirkpatrick, M.S., R.D., L.D.)
• Cornelis M.C. and El-Sohemy A. (2007). Coffee, caffeine and coronary heart disease. Current Opinion in Lipidology 18(1):13-9

* Να σημειωθεί ότι, όπως φαίνεται και στις αναγραφόμενες χρονολογίες, οι περισσότερες έρευνες είναι των τελευταίων ετών, γεγονός που σημαίνει ότι πολλά από τα αποτελέσματα μπορεί να είναι ακόμα υπό έρευνα.

                  

Άλλοι χρήστες διάβασαν επίσης