DailyOne

Διαταραχές ύπνου: Μερικά λάθη που κάνουμε καθημερινά

28 Ιουνίου
17:30 2013

Στην κατηγορία:

Ο ύπνος είναι μια διαδικασία που δεν επιτρέπει καμία διαταραχή. Ακόμα, όμως, και αυτοί που κλείνουν τα μάτια τους αμέσως μόλις ξαπλώσουν, δε σημαίνει ότι κάνουν ένα σωστό ύπνο.
Πολλοί από εμάς κάνουμε το λάθος να υποτιμάμε τη σημασία του ύπνου. Όπως η γυμναστική και η σωστή διατροφή είναι οι πυλώνες της υγείας, έτσι και ο καλός ύπνος είναι απαραίτητος για να λειτουργήσει σωστά και αποδοτικά ένας οργανισμός.

Παρακάτω θα ακολουθήσουν μερικές από τις σημαντικότερες αιτίες που ευθύνονται για την αυπνία ή για τη διαταραχή του ύπνου μας. Λάθη που πολλοί κάνουμε χωρίς πλέον να τα συνειδητοποιούμε αφού έχουν γίνει μια κακή συνήθεια.
ti_kserete_gia_ta_oneira

  • Η τηλεόραση πρέπει να είναι κλειστή από το πρώτο λεπτό

Μια από τις βασικές αρχές του ύπνου είναι το περιβάλλον στο οποίο κοιμόμαστε να είναι ήρεμο, δροσερό και σκοτεινό. Η απουσία φωτός ενεργοποιεί τους μηχανισμούς του ύπνου. Αν έστω και λίγο φως διακόψει τη διαδικασία, τότε ταράζεται όλο το σύστημα. Ειδικά το τεχνητό φως μπορεί να εμποδίσει την απελευθέρωση της μελατονίνης. Αυτό ισχύει και για τις ταμπλέτες, τα κινητά και τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Η χρήση τους μέχρι τελευταίου λεπτού πριν τον ύπνο είναι ότι χειρότερο. Όσο συνεχίζουμε να ασχολούμαστε με αυτά επειδή δε μπορούμε να κοιμηθούμε, το πρόβλημα γίνεται χειρότερο!

  • Το Σαββατοκύριακο κοιμάστε αργά;

Όλοι χαιρόμαστε την Παρασκευή το βράδυ γιατί τελειώνει η εβδομάδα και μπορούμε να το γλεντήσουμε. Οι επιστήμονες όμως προειδοποιούν ότι αν κοιμόμαστε αργά για δύο συνεχόμενες μέρες, ταράζετε το βιολογικό μας ρολόι.
Οι ειδικοί παρομοιάζουν αυτή την κατάσταση με το τζετ λαγκ που παθαίνουν όσοι κάνουν μεγάλα αεροπορικά ταξίδια και χρειάζεται να προσαρμοστούν στις αλλαγές της ώρας. Για αυτό καλό είναι να επιμένουμε στη «ρουτίνα» του ύπνου μας ακόμα και το Σαββατοκύριακο.

  • Μην πίνετε αλκοόλ πριν κοιμηθείτε

Πρόκειται για ένα από τα πιο κοινά «βοηθήματα» του ύπνου. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει αφού σύμφωνα με τους επιστήμονες μας βοηθάει να κοιμηθούμε πιο γρήγορα αλλά η ποιότητα του ύπνου είναι πολύ χειρότερη.

  • Μη μένετε στο κρεβάτι όταν δε μπορείτε να κοιμηθείτε

Μην μπαίνετε στη διαδικασία να προσπαθείτε να κοιμηθείτε γιατί άδικα προσπαθείτε. Είναι προτιμότερο να σηκωθείτε να κάνετε μια μικρή βόλτα μέσα στο σπίτι ή να διαβάσετε ένα βιβλίο παρά να κάθεστε στο κρεβάτι και να αγχώνεστε για το πότε θα σας πάρει ο ύπνος. Όσο αγχώνεστε, τόσο καθυστερεί.

  • Μην παίρνετε υπνωτικά χάπια

Το υπνωτικό χάπι απλά καλύπτει τη «ζημιά» χωρίς όμως να τη βελτιώνει και φυσικά υπάρχει ο κίνδυνος της εξάρτησης, για να μην αναφέρουμε αυτόν του θανάτου σε πιο ακραίες περιπτώσεις.

  • Πίνετε καφέ αργά το απόγευμα ή το βράδυ;

Αν πιείτε καφέ αργά το βράδυ προφανώς και δε θα μπορείτε να κοιμηθείτε, ακόμα και αν τον πιείτε νωρίς το απόγευμα, αφού χάρη στην καφεΐνη η επίδραση διαρκεί πολύ. Προτιμήστε να φάτε κάτι ενεργειακό ή να πάρετε έναν υπνάκο για να αντέξετε παρά να πιείτε καφέ.

  • Μην τρώτε πρωτεΐνες πριν κοιμηθείτε

Νομίζετε ότι θα φάτε μια μπριζόλα και μετά θα μπορέσετε να πάτε για ύπνο; Κάνετε λάθος. Αυτό συμβαίνει γιατί η πρωτεΐνη είναι δύσπεπτη. Προτιμήστε να φάτε δημητριακά ολικής άλεσης για βραδινό.

  • Μην πατάτε την παράταση ή αναβολή στο ξυπνητήρι σας

Αυτό είναι κάτι που γίνεται στο τέλος του ύπνου αλλά επηρεάζει την επόμενη νύχτα. Το μόνο που θα καταφέρετε με αυτή την αναβολή είναι να μπερδέψετε τον οργανισμό σας. Καλύτερα βάλτε το ρολόι σας να χτυπήσει αργότερα και σηκωθείτε αμέσως.

  • Προετοιμαστείτε ψυχολογικά πριν πάτε για ύπνο

Μην έχετε όλη μέρα στο μυαλό σας το πώς θα κοιμηθείτε το βράδυ και το ότι την επόμενη μέρα πρέπει να είστε ξεκούραστοι κτλ. Πηγαίνετε σπίτι σας ακούστε λίγη χαλαρή μουσική με χαμηλό φωτισμό και χαλαρώστε. Όταν είμαστε χαλαροί κοιμόμαστε και πιο εύκολα και καλύτερα.

Μήπως συμβαίνει κάτι άλλο;
Όλα τα παραπάνω είναι απλοί καθημερινοί παράγοντες και όχι οι μοναδικοί που μπορούν να προκαλέσουν διαταραχή του ύπνου. Καλό θα είναι να επισκεπτείτε έναν ειδικό αν διαπιστώσετε ότι το πρόβλημα συνέχιζεται για μεγάλο χρονικό διάστημα.

                  

Άλλοι χρήστες διάβασαν επίσης